Arboga Alpina

REGLER FÖR ERSÄTTNING VID TÄVLING OCH TRÄNING FÖR AKTIVA ÅKARE

Inledning

Aktiva åkare

Klubbens ambitionsnivå är att ha ett aktivt tävlande och tränande. Arboga Alpina vill stötta åkare med ambition om skidgymnasium. Detta ska även stötta bredd och god återväxt inom klubben.

Fyra ersättningsnivåer finns i klubben och gemensamt för samtliga är att klubben står för:

• Ersättning för liftkort vid träningsläger och tävling
  • Läger bidrag vid breddläger och finaler

Arboga Alpina står för startavgiften i samband med tävling oavsett åldersgrupp. I de flesta fall fakturerar man startavgiften direkt till Arboga Alpina. Om så inte är fallet utan startavgiften betalas av den enskilde ansöks ersättning via blanketten för ekonomisk ersättning efter säsongens slut. De fyra nivåerna är >U10, U12, U14 och U16. Speciella regler gäller för aktiva åkare >U16.

Ersättning betalas ut efter säsongens slut under förutsättning att klubbens ekonomi tillåter och att allt ansvar för den aktive och dess föräldrar är uppfyllt. Ersättning ansöks på blanketten för ekonomisk ersättning. Ansökan skall ske per person.

Tränare

Tränare får ta ut ersättning för tävlingsliftkort kopplat till utsedda tävlingar där man genomfört besiktning med fler aktiva åkare och liftkort vid breddläger.

Förutsättningar för ersättning

Föräldrar till aktiva åkare har möjlighet att söka ersättning och få:

• Ersättning motsvarande klubbens stege för tävlingsliftkort, lägerkostnad och lägerliftkort

För att kunna söka ersättning måste nedanstående kriterier vara uppfyllda samt att den aktive under tävling representerar klubben i någon av Arboga Alpinas jackor.

• Minst ett säsongspass i kiosk eller lift per tränande barn eller annat säsongsuppdrag i föreningen.
  • Delta vid minst två organiserade arbetsdagar utanför och under säsong

Har man anmält sig till en tävling och inte har möjlighet att delta utgår ingen ersättning. Detta ska framgå som avdrag i ersättningsansökan.

Ersättningsnivåer

>U10

Ersättningsnivå kan högst uppgå till 1800 kr/säsong baserat på redovisade kvitton (enligt rutin) för tävlingsliftkort, liftkort breddläger samt lägerbidrag breddläger

U12

Ersättningsnivå kan högst uppgå till 4000kr/säsong baserat på redovisade kvitton (enligt rutin) för tävlingsliftkort, liftkort läger samt lägerbidrag LVC-final

Exempel på sökbar ersättning:

• LVC final, liftkort (3-dagar)
  • Läger bidrag LVC-final (3-dagar)

U14

Ersättningsnivå kan högst uppgå till 6000kr/säsong baserat på redovisade kvitton (enligt rutin) för tävlingsliftkort, liftkort läger samt lägerbidrag LVC-final

Exempel på sökbar ersättning:

• LVC final, liftkort (4-dagar)
  • Läger bidrag LVC-final (3-dagar)
  • Liftkort Fartläger (3-dagar)

U16

Ersättningsnivå kan högst uppgå till 7000kr/säsong baserat på redovisade kvitton (enligt rutin) för tävlingsliftkort, liftkort läger, fis-licens samt lägerbidrag USM-final

Exempel på sökbar ersättning:

• USM-final, liftkort (5-dagar)
  • Läger bidrag USM-final (3-dagar)
  • Liftkort Fartläger (3-dagar)
  • Skolningsläger/ambitionsläger

U16< (FIS)

Ersättningsnivå bör inte överstiga 8000kr/säsong baserat på redovisade kvitton (enligt rutin) för tävlingsliftkort, liftkort läger, fis-licens samt lägerbidrag

Exempel på sökbar ersättning:

• FIS licens (skall ansökas tidigt på säsongen då kostnaden är lägre). Minst en tävling skall genomföras
  • Läger bidrag JSM/WSM final
  • Liftkort JSM/SM

Arboga Alpina har för närvarande 2 st aktiva åkare i gruppen 16<.

Beroende på vilka tävlingar och läger dessa åkare deltar i kan det vara svårt att förutse vilka kostnader som är relevanta att ersätta. Tävlingar och läger för dessa åkare genomförs i regel på orter där kostnadsbilden är betydligt högre än vid närliggande anläggningar. Av den anledningen så genomförs en separat analys innan utbetalning sker till den aktiva åkaren.

Styrelsen Arboga Alpina

2018-09-25

Webbkamera
Aktuell temp. i Teknikbacken: